Femme avec la cigarette

27. července 2013 v 1:02 | Lai |  Útěk ze Svaté Heleny
Anotace: Měla to být essay a prvních pár řádek tak vcelku i vypadá. Ve výsledku jde spíše o hru s češtinou, experiment s přesností výrazu ve vystižení konkrétní a hluboce subjektivní psychologické imprese.

Femme avec la cigarette
Žena s cigaretou - dráždivý podnět nabitý symbolikou. V prvé řadě se nám nejspíše vybaví celá řada odkazů z oblasti umění, jež s tímto výjevem přímo souvisejí. Mně osobně zní v hlavě svého času slavná píseň o George Sandové, která začíná slovy: "George je v pokojíku / s dvěma květináči, / v kouři od doutníku / její oči pláčí..." (Autor v původním francouzském textu použil spojení "v kouři cigarety", český překlad je nahradil kvůli zachování rýmu.)
Zastavme se na chvíli u George Sandové, která se v mužském oděvu a s cigaretou v ústech stala symbolem ženské rebelie. Stejným způsobem posloužila cigareta i feminisačnímu hnutí v Americe, kde byla pasována na znak rovnoprávnosti a "boje proti mužskému útlaku" (mimochodem, původně šlo o reklamní trik výrobce).
Kromě pomýlených jevů feminismu a emancipace representuje cigareta v ženských ústech i jakousi tělesnou živočišnost a obhroublost (a to nejlépe ve spojitosti se sklenkou alkoholu). Poživačnost, hédonismus, rozmařilost, zhýralost, zvířeckost, naturalismus, dekadence, smyslová (a zejména erotická) přesycenost. To vše je zpodobněno ve slovní vazbě "žena s cigaretou". Čpí z ní také kouř, ostře a pronikavě - i v něm, nejen v ženském těle, je vetknuta sugestivní, bezprostřední smyslovost.
Kromě zjitřených smyslů je to zřejmě právě kontrast mezi něžným pohlavím a až k prostotě vulgární papirosou, co na nás má erotisující účinek. Podobné pocity v muži ostatně vyvolává i žena se zbraní, přičemž oba tyto atributy - cigaretu i zbraň - pokládáme za jevy jednoznačně virilní. Právě proto se daná představa jeví přitažlivou i odpuzující, a který dojem převáží, záleží na konkrétních činitelích.
Tento neobyčejně silný umělecký motiv si podmaňuje všechny sféry našeho vědomí - ego, superego i id -, nejvíce však působí právě na naše pod-já. Je v něm obnaženo něco do kořene lidského, avšak nad ostatními složkami má jasnou převahu tělesnost, odhalená, krystalická a surová tělesnost. Téměř jako by svým bohatstvím a výrazivostí vykupovala zbylou podstatu všeho lidského, co se ukrývá za ní. Pravím rozhodně, že žena s cigaretou je výjev hmotný, ba přímo bezvýhradně materialistický.
Vše smyslové je ze své podstaty také pomíjejícné, osudově krátké. Veškeré hodnoty z tohoto titulu pak měříme délkou lidského věku, pojímáme je jako prchavou impresi. Tento obraz je efemérní a bytostně impresionistický.
Síla citů, jež v nás podnět rozplameňuje, je v každém případě taková, že žena s cigaretou zůstává vděčným uměleckým motivem. Má k tomu náležité disposice: daný obraz ztělesňuje nesmírně pestrou škálu dojmů, vlastností a stavů a hlavní figura - mámivě jadrná sybaritánka - se tak snadno stává hříčkou naší obrazivosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Keta Keta | Web | 2. září 2013 v 20:16 | Reagovat

Odpověď na tvůj komentář:
Přišlo mi zvláštní, aby se pes jmenoval stejně jako město a tak jsem chtěla jejich jména rozlišit tím, že Sarayeva zanechám tak, jak je v angličtině :D (Já vím, mám hloupý důvod xD)

2 Keta Keta | Web | 3. září 2013 v 20:32 | Reagovat

Odpověď na tvůj komentář:
Pokud vím, autor se k tomu jménu vždy choval jako k obyčejnému jménu. Pokud má nějakou větší symboliku, nikdy se o tom nezmínil. Myslíš, že jsem dílo ochudila o 'autorův záměr', protože jsem nezměnila to jedno písmenko? :D
(Nezním moc kousavě, že ne? Nerada bych :D)

Autor tohoto komixu je národnosti lotyšské :P Ale autor originálního komixu (na kterém je tento založený, takže autor, který je zodpovědný za postavy a 'atmosféru' příběhu) je Němec.
*zase jednou s nadšením čeká, co z toho Lai vydedukuje*

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama